07 مهر 1394 - 10:4
شناسه خبر: 3224
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران تاکید کرد:
ظرفیت تهران برای تبدیل شدن به پایتخت مد منطقه
ایجاد شهرک ویژه پوشاک در استان تهران در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) با هدف ساماندهی و گردآوری واحدهای تولید پوشاک این استان، بیشک خبر خوبی برای صاحبان این حرفه بهشمار میرود.
به گزارش کانون انجمن های صنایع غذایی ایران و به نقل از روزنامه گسترش صمت، به گفته مسئولان استانی شهرکهای صنعتی، احداث شهرک ویژه پوشاک یکی از محورهای اصلی توسعه این صنعت شناخته شده و براساس پیشبینیها کل زنجیره ارزش صنعت پوشاک، از طراحی، مد، تولید و عرضه و فروش پوشاک بهصورت مجتمع و یکپارچه در این شهرک لحاظ شده است. در همین حال مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اعلام خبر ایجاد شهرک ویژه پوشاک در استان تهران اظهار کرد که سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی علاوه بر ایجاد زیرساختهای صنعتی در شهرک، بهمنظور حمایت از صنعت میتواند در ایجاد مراکز آموزشی، طراحی، مد و سایر خدمات توسعه کسبوکار سرمایهگذاری و حمایت کند. همچنین براساس پیشبینیها مقرر شده که بخش خصوصی در کارگروهی مطالعات لازم برای طراحی مفهومی شهرک ویژه پوشاک و تعیین الزامات اجرایی و المانهای شهرک را انجام دهد و دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با برگزاری جلسات مشترک با اعضای بخش خصوصی کارگروه، درباره الزامات شهرک ویژه پوشاک به توافق نهایی برسد.
تبدیل تهران به پایتخت مد منطقه
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در گفتوگو با صمت با اشاره به شاخصههای استان تهران اظهار کرد: در استان تهران تراکم جمعیت وجود دارد و جمعیت ??میلیون نفری در منطقهای محدود مستقر شدهاند. این در حالی است که از سویی با محدودیت وسعت نیز مواجه هستیم.
محمدرضا مرتضوی افزود: وسعت استان تهران که از یک سو به دماوند و شهریار و از سوی دیگر به استان البرز و شهرهای حاشیه آن میرسد، نشان از وسعت عظیم تهران دارد. در این فضا ??میلیون نفر ساکن هستند و همه این افراد، مصرفکننده به شمار میروند که این امر باعث شده حدود ??درصد مصرف کشور در استان تهران باشد. این در حالی است که محدودیتهای زیادی برای کسبوکار در تهران وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه درحالحاضر تمام صنایع مادر اجازه استقرار در استان تهران را ندارند، تصریح کرد: هماکنون نه آب کافی وجود دارد که در اختیار صنایع قرار دهیم و نه هوای تهران این اجازه را میدهد که صنایعی همچون سیمان و فولاد یا صنایع پیچیدهای نظیر پتروشیمی و پالایشگاه در تهران ایجاد شود بنابراین محدودیت استقرار صنعت در تهران وجود دارد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار کرد: باید بهدنبال این باشیم که بهعنوان بزرگترین قطب مصرف، تشکیلات و بخشهایی را تقویت کنیم تا بخش بزرگی از مصرف تهران را پوشش دهد و در این زمینه نیاز است که صنایع، غیرآلاینده بوده و چندان هم نیاز به آب نداشته باشند همچنین نیازمند فضای بزرگی نیز نباشند زیرا با محدودیت در این موارد مواجه هستیم. مرتضوی با اشاره به سابقه شهری همانند استانبول اظهار کرد: این شهر کم کم در حال تبدیل شدن به پایتخت مد است و تهران نیز این ظرفیت را دارد که همانند استانبول، تبدیل به پایتخت مد منطقه شود زیرا طراحی، مد اسلامی و قابلیت طراحی لباس در تهران وجود دارد و طراحی یکی از اقدامات پررونق برای کشورهای مدرن است. در همین حال بهدلیل گرایشهای مذهبی و اسلامی مدل طراحیهایی که مورد کاربرد قرار میگیرد تفاوتهایی با سایر کشورها دارد که لازم است یک سازمان مد در تهران ایجاد شود تا تهران را تبدیل به پایتخت مد اسلامی کند. وی با بیان اینکه فعالیت در زمینه پارچه و لباس یکی از اقداماتی است که در ایجاد اشتغال پایدار موثر است، اظهارکرد: درحالحاضر کشورهایی نظیر ترکیه، بنگلادش، ماکائو، تایوان، چین و هند اشتغال زیادی را در بخشهای طراحی و تولید پوشاک به خود اختصاص دادهاند و با این شرایط جای یک شهر بزرگ صنعتی لباس در ایران بسیار خالی است. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: با توجه به پیشفرضها لازم است شهرکی متشکل از بخشهای مختلف وجود داشته باشد. ضمن آنکه لازم است در این شهرک موسسات طراحی مد و پردیس ابداعات و مبتکرات مد وجود داشته باشد که با این روند بهطور قطع کارخانههای بزرگی در داخل شهرک ایجاد خواهد شد.
مرتضوی اظهار کرد: درحالحاضر بخشی از محصولات شرکتهای بزرگ خارجی که وارد ایران شده و اقدام به عرضه تولیداتی با نشان(برند)های بزرگ و بنام میکنند، در کشورهای دیگر تولید میشوند. بنابراین محدودهای جغرافیایی با ??میلیون مصرفکننده در اختیار داریم و در این میان، تهران بزرگترین بازار کشور از نظر پوشاک به شمار میرود که ??درصد پوشاک تولیدی کشور در آن مصرف میشود. ضمن آنکه درحالحاضر تعداد زیادی نیروی تحصیلکرده در حوزه طراحی وجود دارد و در این شرایط جای خالی شهرک بزرگ صنعتی برای پوشاک در تهران خالی است که امید است وزارت صنعت، معدن و تجارت شهرکی را با زیرساختهای لازم ایجاد کند. حتی داوطلبانی برای ایجاد این شهرک نیز هماکنون وجود دارند. وی یادآور شد: واحدهای کوچک و پراکندهای که درحالحاضر در سطح شهر پراکنده هستند میتوانند در این شهرکها گرد هم بیایند بنابراین ایجاد این شهرک صنعتی به شرط ایجاد زیرساختهای صحیح میتواند دستاوردهای بزرگی برای تهران به همراه داشته باشد اما آنچه مسلم است اینکه بهطور قطع این شهرک باید نمایشگاه مد باشد تا بتواند محل مناسبی برای نمایش تولیدات ایرانی و تبادلنظر برای برگزاری جشنوارههای مد اسلامی باشد. مرتضوی تصریح کرد: هماکنون برای ایجاد چنین شهرکی و فراهم کردن مقدمات کار درخواستی از خانه صنعت، معدن و تجارت تهران نشده اما برای پیشبرد تاسیس این شهرک، این خانه اقدامات زیادی انجام داده و حتی آماده ارائه هرگونه همکاری فنی و سرمایهگذاری مالی و حتی ایجاد شهرک است. بیشک برگزاری نمایشگاه دائمی مد اسلامی و ایجاد مراکز عرضه و تولید از واجباتی است که باید مدنظر قرار گیرد.
گردهمایی فعالان تولید و عرضه در شهرک
در همین حال یک کارشناس پوشاک با تاکید بر اینکه شهرک پوشاک پروژه بزرگ و خوبی است که در عین مناسب بودن میتواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد به صمت گفت: در صورت پیشبینی نامناسب عوامل و چینش نامناسب مهرهها، نهتنها فرصتی مناسب نخواهد بود، بلکه تهدیدی برای صنعت پوشاک و همچنین استان تهران به شمار خواهد رفت. مهدی محمودی افزود: در پروژههایی نظیر شهرک پوشاک تهران، صفر تا صد وجود ندارد بلکه اگر پروژه به درستی انجام نشود و در صفر باقی بمانیم، صد پله ضرر خواهیم کرد. بنابراین لازم است در حوزه شهرک پوشاک استراتژی و نقشه راهی در اختیار باشد تا مشخص شود این شهرک چیست و چگونه شکل گرفته و ظرف چه سالهایی چه اهدافی را محقق میکند که این روند بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. وی ادامه داد: فعالیت صنفهای مختلف در این شهرک و اینکه آیا تنها صنایع بزرگ این صنعت در این شهرک پوشش داده میشوند، از دیگر مواردی است که باید در مسیر ایجاد این شهرک مدنظر قرار گیرد. همچنین در ایجاد این شهرک باید مشخص شود که خطوط تولید در اختیار واحدهای بزرگ تولید پوشاک قرار میگیرد یا اینکه سیاست مشخصی برای واحدهای کوچک صنفی نیز تدوین میشود. این کارشناس پوشاک با تاکید بر اینکه فضای شهرک باید به گونهای چیده شود که نقش سازمانها در این شرایط مشخص شود، تصریح کرد: اینکه تنها واحدهای بزرگ تولیدی در شهرک پوشاک جای میگیرند و یا واحدهای توزیعی واحدهایی را در این شهرک به خود اختصاص میدهند، از سیاستهایی است که باید در ایجاد این شهرک مدنظر قرار گیرد.
مدیر کمیته پوشاک و البسه وزارت کشور ادامه داد: باید مشخص شود که در این شهرک قرار است خردهفروشان، عمدهفروشان و واحدهای تولیدکننده استان تهران حضور داشته و پوشاک مردانه، زنانه، بچگانه، تابستانی و زمستانی ارائه میکنند یا خیر که این روند، پروژه پیچیدهای از شهرک صنعتی پوشاک ایجاد کرده و لازم است در ایجاد این شهرک به تکتک این موارد دقت شود. محمودی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد مصرفکننده را وارد میدان کنیم، بیشک این وظیفه بر عهده اتحادیه استان تهران خواهد بود، اظهار کرد: برای ورود واحدهای بزرگ به این شهرک باید وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد موضوع شود که این روند نشان میدهد برای ورود هر دو دسته از واحدها، باید تعاملی شکل گیرد که در برخی موارد این تعامل خود به چالشی جدی تبدیل خواهد شد زیرا هر یک از این دو دسته، دسته دیگر را قبول ندارد. وی بر پیشبینی جایگاهی برای طراحان در شهرک پوشاک تاکید و اظهار کرد: صنایع وابسته از دیگر بخشهایی است که ضروری است در شهرک پوشاک ایجاد شود. در همین حال اگر صنایع وابسته به صنعت پوشاک نظیر صنعت پارچه، دگمه و سایر صنایع را در نظر بگیریم باید اتحادیههای دیگر همانند اتحادیه خرازی نیز وارد این شهرک شوند. این کارشناس صنعت پوشاک ایجاد این شهرک را فاقد تصویر کلی دانست و افزود: میتوان این شهرک را واحد فناوری پوشاک نام نهاد اما برای نام نهادن شهرک باید دستکم ?? تشکل دیگر نیز درگیر شوند تا این پروژه جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
محمودی با بیان اینکه این شهرک باید چند هدف را در دستور کار خود قرار دهد، ادامه داد: درحالحاضر مصرفکنندههای زیادی در این صنعت فعال هستند بهطوری که گردش مالی این صنعت به بیش از ??میلیارد دلار در سال میرسد. وی با تاکید بر اینکه با ایجاد شهرک پوشاک واردکننده پارچه و فروشنده را در کنار یکدیگر قرار میدهیم که در این شرایط واسطهگری از بین خواهد رفت، در تشریح مقایسه این روند با خوشه افزود: در خوشههای صنعتی نیز همافزایی بین واحدها ایجاد میشود که این روند برای مصرفکننده فوایدی به همراه خواهد داشت بنابراین در صورت طراحی و اجرای این شهرک، انواع و اقسام پوشاک، عرضه شده و طراحی و فروشنده و همه موارد در کنار یکدیگر قرار میگیرد که این امر کاهش بهای تمام شده کالا را دربرداشته و باعث میشود کالا ارزانتر بهدست مصرفکننده برسد.